At Siv Jensen og jeg ikke er helt enig om alt har jeg innsett for en god stund siden, men nå begynner jeg virkelig å lure på hvilken planet hun lever på.
VG melder at Frp-representant Jan-Henrik Fredriksen fra Finnmark er dømt til 16 dagers betinget fengsel, bot på 80.000 kr og fratatt førerkortet i ett år. I forbindelse med Fredriksens møte med rettsvesenet blir Jensen intervjuet av avisa Finnmarken og det er her hun uttaler seg på en måte som gjør at jeg ikke vet om jeg skal le eller gråte:
Jan-Henrik Fredriksen burde selvsagt ikke kjørt dagen derpå, men det er stor forskjell på dagen derpåkjøring og promillekjøring.
Hallo? Er det noen hjemme? Kan Siv Jensen forklare meg eller de mange ofrene for promillekjørere hva som er forskjellen på å bli påkjørt av en person som har drukket samme dag eller dagen i forveien? – Er du påvirket så er du påvirket! Det svekker reaksjonsevnen din og du er mindre skikket til å bevege deg i trafikken.
Fredriksen selv er betydelig mer «edruelig» i sin kommentar avgitt til VG tidligere i forbindelse med at saken ble kjent:
Jeg har vært en tosk. Jeg er kraftig forbannet på meg selv, legger meg helt flat og beklager. Ansvaret er mitt alene og jeg tar straffen jeg får.
Ja, Fredriksen er en tosk fordi han kjører i påvirket tilstand, men han innser det ihvertfall selv. Hva jeg skal si om Jensen som forsøker å unnskylde og ufarliggjøre det som har skjedd vet jeg ikke.
TV2nyhetene har skrevet om Jensens uttalelse men foreløbig savner jeg at andre medier tar opp saken. DB.no refererer kun til Frediksens dom.

RSS Svar
Eivind M. skriver:
Han ble i tillegg stoppet lørdag kveld, med 0,6 i promille. Hvis dette var dagen derpå-promille, må han ha hatt VIRKELIG høy promille dagen før..!
July 22, 2009 @ 11:28 am
Jørgen Linkas skriver:
Utrolig godt skrevet og jeg er enig med ditt syn på saken Arnstein, Dette er en typisk forsvarsmekanik som tydligvis er dyttet inn i alle politikerne.
July 22, 2009 @ 11:39 am
Elisabeth skriver:
Og dette er landets politikere!
Takk for godt innlegg.
July 22, 2009 @ 11:55 am
Stian Trogstad skriver:
Promillekjøring er en forferdelig uting, og bør slåes beinhardt ned på. Det er skammelig at en politiker får seg til å si sånt som Siv presterer her! Takk og pris at mannen selv har gangsyn nok til å innrømme at han har dritt seg ut.
July 22, 2009 @ 1:22 pm
Elin skriver:
Veit ikke om jeg skal le eller grine av uttalelsen hennes. Den kan umulig være serlig gjennomtenkt…
July 22, 2009 @ 1:28 pm
Eirik skriver:
Hallo! Han ble tatt med 0,6 i promille. Norge hadde for bare få år siden lovlig promillegrense på 0,5! Husker dere ikke det? I Irland og England er promillegrensen i dag 0,8 mens de fleste andre europeiske land har i dag promillegrense på 0,5. Undersøkelser viser at å kjøre hjem om morgenen etter nattskift på jobben så er man like sløv som om man skulle ha 1,0 i promille! Hvor mange nordmenn gjør ikke det? LOVLIG! Prøv å sette saken litt i perspektiv! Stakkaren fikk 80.000,- i bot OG fengselstraff. De som synes det er rettferdig bør straks slutte å kjøre hjem fra nattskift, eller å kjøre med grinete unger i baksetet som distraherer, eller bruke mobiltelefon bak rattet som trolig halve befolkningen gjør!
July 22, 2009 @ 1:55 pm
Stian Trogstad skriver:
@Eirik
Slik som jeg leser det er det ingen her som setter seg som overdommer i forhold til dommen mannen fikk. Det folk derimot reagerer på er at partileder og statsministerkandidat Jensen forsvarer kjøring i ruspåvirket tilstand, så lenge det finner sted “dagen derpå”.
July 22, 2009 @ 2:04 pm
Vincent Hasselgård skriver:
@Eirik
“Ifølge Vegtrafikklovens §21 er det ikke lov å føre en bil når man er trøtt eller uopplagt.” Sakset fra: http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=193887
Å bruke mobiltelefon bak rattet er også ulovlig.
July 22, 2009 @ 2:09 pm
Didrik skriver:
Godt innlegg Arnstein! Jensen har noen dumme uttalelser. Hadde likt å hatt en slik bok i hyllen der de beste var samlet.
July 22, 2009 @ 2:10 pm
Vergil skriver:
Er enig med Siv jeg
På tide hu får sjansen. Dere andre går jo med skyggebriller og stemmer vel AP o.l igjen slik at ting ikke blir noe bedre..
July 22, 2009 @ 2:27 pm
Eirik skriver:
Hei Stian,
Det er heller ikke mitt poeng å forsvare politikere som bryter norsk lov de generelt selv er med å skape, og som vi andre må rette oss etter. Misliker f.eks. sterkt at enkelte politikere snyter på skatten osv. En riktig uting! Hva jeg reagerer kraftig på er den ekstreme straffen det er å kjøre bil med 0,6 i promille. Dagbladet kaller det til og med “fyllekjøring”! Når man møter en person på gata, i en butikk eller i selskap med 0,6 i promille, så ville man sansynligvis ikke merke på vedkommende at han / hun har drukket engang, og da vil du heller ikke kalle vedkommende for full! Når vedkommende ER full, så kan man snakke om fyllekjøring. Mitt poeng er også at gjennomsnitts Ola og Kari normann kjører i like farlig tilstand rett som det er: de er trette, har småunger i baksetet som vil ha is som de må roe ned, bruker mobiltelefon med eller uten handsfreee, fikler med bilstereoen, er i heftig diskusjon med sidepassasjer osv. Undersøkelser viser at alle disse aktivitetene gjør deg MER indisponert for bilkjøring enn å kjøre med 0,6 i promille.
July 22, 2009 @ 2:28 pm
Simen Willgohs skriver:
Vergil: Så når hun da tråkker på hundrevis av trafikkofre, så er det bare fordi vi går med skyggebriller og stemmer AP? Jeg gir ikke noen sjanse til å styre landet når du er så sleivete i omtale av promillekjøring.
Forøvrig et bra innlegg!
July 22, 2009 @ 3:21 pm
Bjørn Kenneth Muggerud skriver:
Du har vel både tatt setningen litt ut av sammenhengen og misforstått meningen i det hun sa!
Det ville selvfølgelig vært mer alvorlig om mannen gikk rett ut fra en fest og satte seg i bilen og kjørte, enn at han da kjører dagen derpå.
Underforstått at rett fra fest er det med forsett og han burde helt klart vite at han er beruset, i motsetning til dagen derpå hvor det kan være vanskelig å anslå om man har promille eller ei!
Jeg synes det blir et billig poeng å angripe Siv Jensen på!
July 22, 2009 @ 3:31 pm
Magnar Grønvik Müller skriver:
@Bjørn Kenneth Muggerud
Her er en enkel regel: Om det er vanskelig for deg å anslå om du har promille eller ikke, så ikke sett deg bak rattet. Den regelen burde alle klare å følge. Usikkerhet er faktisk INGEN unnskyldning. Hvor alvorlig promillekjøring er påvirkes ikke av når du setter deg bak rattet.
@Eirik
Det at det finnes andre uting som forstyrrer en sjåførs konsentrasjon gjør ikke overtredelsen noe mindre. Som du selv sier har også politikere et spesielt ansvar for å følge reglene de lager. Sivs påstand henger ikke på greip.
July 22, 2009 @ 4:38 pm
Troari skriver:
Han vil jo ta sin straff! 16 dager i fengsel – Håper han blir satt sammen med en som har fått føle FRP’s jernhanske med kriminelle. Så kan han trøste Fredriksen om han blir lei seg om kvelden
July 22, 2009 @ 4:42 pm
Jan Olsen skriver:
Brye meg ikke så mye om ordvekslingen her, men reagerer på en ting, nemlig:Hva er forskjellen på politikere og menigmann? En menigmann får kanskje ubetinget eller betinget pluss bot, men det normale er så vidt jeg vet ubetinget fengsel (pallen) og iallefall 2 år uten kort. Hvorfor kan ikke slike ting dømmes likt?
July 22, 2009 @ 5:20 pm
Tore Remi aka Filosofaen skriver:
Dette er jo nesten på linje med fjorårets Sandberg-uttalelse om at norske veier bør være tilstrekkelig sikret til at ingen skader seg selv om man kjører med høy promille.
July 22, 2009 @ 9:40 pm
ARne skriver:
Straffen er overdrevet. I England, der promillegrensen er 0.8 er det færre ulykker per kjørte kilometer enn i Norge. De fleste land har en grense på 0.5. Noen eksempler: Å bruke mobil med handsfree tilsvarer 0.7 i promille. (Og det er LOVLIG i Norge!!!). Å bruke mobil uten handsfree tilsvarer 0.8 i promille. (Noen tusen kroner i bot). Å kjøre etter en dårlig natts søvn tilsvarer fra 0.5-1.0 i promille.
Alle de som kommenterer her hvor ille dette er. Har dere noen gang kjørt bil mens dere har pratet i mobiltelefon??? Da er dere farligere enn denne mannen. Tenk på det!!!
July 23, 2009 @ 4:28 am
ARne skriver:
En ting til… Til alle dere som sier:”Tenk på alle trafikkofrene”. Vel, jeg tviler på at dere kan komme med en eneste sak der sjåføren hadde en promille på under 1.0. De fleste er tryggere med en lav promille – fordi de er klare over at de har en promille og dermed kjører mer forsiktig enn vanlig. Det er som å argumentere for at fartsgrensene skal settes ned fra 90 til 80 fordi noen har kjørt i 150 i en tunnel!
July 23, 2009 @ 4:31 am
ARne skriver:
http://www.bt.no/forbruker/teknologi/–Mobil-i-bil-like-farlig-som-fyllekjoering-893730.html?uid=1&parentId=894017&replyId=894017&insert=true
July 23, 2009 @ 4:37 am
ARne skriver:
For å oppsumere: Like straff for like forbrytelse. Hvis det er riktig å gi 16 dager i fengsel og en bot på 60 000 NOK for å kjøre med en promille på 0.6 så bør straffen for å snakke i mobil være minst 21 dager i fengsel og 100 000 i bot. Er ikke det helt naturlig?
July 23, 2009 @ 4:39 am
ARne skriver:
http://www.if.no/web/no/om/Sistenytt/Pages/Tretthetfarligereennpromille.aspx
July 23, 2009 @ 4:41 am
Spug skriver:
@ARne: Morsomt at du skriver fem kommentarer etter hverandre! Er du og Eirik samme person, forresten?
Uansett, hva er det dere vil oppnå? Vil dere ha høyere straffer for mobilbruk i bil? Det er jeg helt for. Høyere straffer for å sovne bak rattet? Jeg er med dere der også. Hvor er det vi er uenige? Eller synes dere det derimot er helt greit å snakke i mobil og/eller være trøtt, men vil ha høyere promillegrense? Det er i så fall da vi er uenige.
July 23, 2009 @ 6:22 am
ARne skriver:
@Spug
Hei Spug, Jeg er ikke Eirik! Beklager at det ble litt mange kommentarer etter hverandre. Det jeg prøvde å si var jeg jeg tror at risikoen ved å kjøre med en promille på 0,6 er relativt lav og at straffen er ute av all proporsjon med andre straffer. Kanskje det hadde vært passende med en bot på 10000 NOK både for å kjøre med en promille med 0.6 og for å snakke i mobilen mens du kjører bil? Skal ikke ta med diskusjonen om straffer for blind vold, innbrudd osv her. Men det er klart at straffenivået generelt er veldig høyt for bilrelaterte forhold i forhold til alt annet. Jeg reagerer vel også litt på “skinnehellige” mennesker som synes det er “så forferdelig” med en promille på 0.6 men selv prater i mobilen mens de kjører i bil – noe som er beviselig mye farligere!
July 23, 2009 @ 8:06 am
Åsmund B skriver:
Selvsagt skal en ikke kjøre med promille, men uansett vil en slik høy bot kr. 80,000,- ikke stå i noe rimelig forhold til den sttraffbare handling, hadde han kjørt kun noen få hundre meter ? En hver straff som ikke er i samsvar med den alminnelige rettsfølelse, er gal. Hvis en person slår ned en gannem dame og tar vesken, får vedkommende ofte en påtaleunlatelse e.l.
Straffeutmåling i trafikksaker i Norge er ofte for skjematiske og ikke individuelle nok. Og da strider ofte mot rettferdighetsfølelsen hos forl flest. Dette til tross skal alle selvsagt unngå straffeovetredelser i størst mulig grad.
July 23, 2009 @ 1:07 pm
Eivind M. skriver:
Grunnen til at boten er 80.000 er at bøter for promillekjøring settes utifra inntekt og formue, såvidt jeg vet.
Og å krangle om hva som er “farligst” av mobil og promille er helt meningsløst og latterlig. Det er ikke noe mindre farlig å bli knivstukket fordi det er verre å bli skutt. Det betyr heller ikke at man skal slutte å straffe de som knivstikker noen.
ALL promille, uansett hvor høy den er, uansett hvor gammel den er, er mer risikofylt enn kjøring edru. Jeg håper virkelig ikke jeg møter verken Siv Jensen, Frp-fyren fra Finnmark eller enkelte av dere på veien hvis holdningen er at promillekjøring er greit..
July 23, 2009 @ 2:28 pm
Jørgen Hattemaker skriver:
ARne:
” Å bruke mobil uten handsfree tilsvarer 0.8 i promille. (Noen tusen kroner i bot).”
Nei, kr 1.300,- Ikke flere tusen. Men likevel ALTFOR mye!
July 23, 2009 @ 10:53 pm
svenn arne skriver:
Snakk om nyhet på “valg09″
Tror jeg må stemma rv, eller rødt som det nå heter!
Hvorfor?
Jo når èn mann- blir tatt for fyllekjøring, da kan jeg ikke like partiprogrammet..
Heretter støtter jeg kommunistene som vil at vi alle skal dø i sykehuskø, fremfor et mer liberalt system, der private sykehus reparerer oss, der staten betaler. barew et lite eksempel….
Kjære fyllekjører, nå har du ødelagt for flere hundre pasienter med ehh “ventelistegaranti”. De dør nok i synden, for de stemmer sikkert frp..
August 3, 2009 @ 1:14 am